Microsoft Cortana Intelligence - Datadreven analyse

Datadreven analyse overskuer enorme informationsmængder og støtter hele forretningen

Microsoft Cortana finder mønstre i enorme datamængder og giver grundlag for at optimere alt fra indkøb, salg, lager og cashflow til kundeservice, vedligehold, produktion og HR. Men chefen for Columbus’ løsningsarkitekter vurderer, at vi endnu kun har set toppen af isbjerget og ser store fordele ved at lade datadreven analyse yde kontinuerlig beslutningsstøtte på tværs af den samlede forretning.

Jan Christensen

Columbus
Director AX Solution Architecture
; 18.10.16    : 13:16

”Man har talt om Big Data i årevis, selv om de fleste virksomheder har haft svært ved at kapitalisere på konceptet. Men det begynder for alvor at give mening nu, hvor du f.eks. kan sætte et værktøj som Microsoft Cortana til at finde mønstre i de her enorme datamængder og integrere med ERP, planlægning, kalender, produktion, salg og alt muligt andet. Det gør det muligt at høste konkrete anbefalinger om alt fra proaktivt salg og vedligehold til præcise forecasts om f.eks. omsætning, indkøb og bemanding,” forklarer Jan Christensen.

Han er leder af Columbus’ løsningsarkitekter, der bl.a. tager ansvaret for, at projekter når i mål hos kunderne samt for at tage ny teknologi i anvendelse, når det er relevant. Og det er det ved at være med Cortana, mener han.

”I dag baseres de fleste virksomhedsbeslutninger på en kombination af manuel planlægning og medarbejdernes erfaring. Nogle gange skyder man rigtigt, andre gange ikke. Men Cortana kan komme i spil stort set overalt og give dig et overblik og et skøn baseret på faktiske data og mønstre i en størrelsesorden, som den menneskelige hjerne ganske enkelt ikke kan overskue,” siger Jan Christensen.

Datadreven analyse optimerer indkøb, service og cashflow

Værktøjet kan f.eks. komme i spil i en situation, hvor man som autokoncern skal sørge for at ramme så præcist i indkøbet af reservedele, at man hverken brænder unødigt megen kapital af eller lader kunderne vente.

”Her kan man f.eks. slippe Cortana løs på data om de tusindvis af biler, koncernen servicerer – på tværs af mærker, modeller, varianter, alder, brugsmønster og kørte kilometer. Hertil lægger du data om skader og defekter fra dit eget system kombineret med f.eks. eksterne data om reservedelsforbrug fra større lande, hvor eksempelvis nye bilmodeller allerede kører rundt. Men det slutter ikke her, for det kunne også være en idé at tilføje meteorologiske data og andre faktorer af betydning for eksempelvis skaders hyppighed, rust, nedslidning og så videre,” siger Jan Christensen.

”Det giver Cortana et utroligt godt grundlag for at forudse, hvilke stumper du bør have på lager på hvilke årstider. Tilsvarende får du præcise estimater om fejl, defekter og deles levetid, så du kan målrette din service over for hver enkelt kunde. Potentielt kan det altså optimere cashflow, indkøb, lagerstyring, kundetilfredshed og indtjening på én gang,” forklarer han.

Lad Cortana købe ind for kunden

Ligeledes kan man bruge Cortana til proaktivt at udfylde indkøbsordrer for kunder baseret på deres vanlige forbrug og indkøbsmønster.

”Som sælger kan du hver dag få en liste over de kunder, der ­– baseret på deres vanlige omsætningsmønster – sandsynligvis er ved at løbe tør for et eller andet og kan automatisk sende dem et forslag til en ordre. Du vender ganske enkelt processen på hovedet og yder en bedre service, fordi kunderne slipper for at stå med tomme hylder og optimerer samtidig cashflow, omsætningshastighed og lagerstyring samtidig med, at du minimerer antallet af manuelle processer,” forklarer han.

Jan Christensen tilføjer, at den tætte integration mellem Cortana, ERP-system og Exchange endda gør det muligt at optimere HR-processer og bemanding. For når datadreven indsigt i forventet efterspørgsel kombineres med f.eks. ferieplanlægning, kursusforløb og andre faktorer af betydning, kan man i god tid sørge for at kalde ekstra mandskab ind til eksempelvis produktion, butikker eller lager.

Datadreven vedligehold kan revolutionere service og drift

I en helt anden boldgade finder man vedligehold og servicering af materiel, der i dag er baseret på planlægning, men som kan styres langt mere finkornet og kosteffektivt med analyseværktøjer som Cortana. For eksempel arbejder man hos MHI Vestas sammen med Microsoft om at revolutionere vindmøllekoncernens serviceprocesser.

”I dag baserer du i vidt omfang møllevedligehold på serviceintervaller, hvilket alt andet lige resulterer i en vis grad af ”overservicering” for at undgå unødigt slid, produktionsstop eller – i allerværste fald – havari. Service er med andre ord kostbart, men nødvendigt. Men sætter du i stedet sensorer til automatisk at indsamle data om møllernes drift og sende informationerne kontinuerligt til MHI Vestas, får du et enormt og stadigt voksende datasæt, som Cortana kan søge efter mønstre i. Det gør over tid systemet i stand til at forudse, hvornår defekter opstår baseret på real time-informationer om alt fra belastningsniveau og temperatur til udsving i vibrationer og lydniveauer eller hvad der i øvrigt kan være relevant at måle på. Ideen er at blive bedre til at tage fejl og svigt i opløbet, fordi du advares, når en mølle begynder at udvise bestemte karakteristika og kan sende et servicehold ud. Det sparer potentielt utroligt mange mandskabstimer og udgifter til reservedele samtidig med, at du minimerer fejl og forstyrrelser i mølledriften,” forklarer Jan Christensen.

”Mulighederne er reelt uendelige, og personligt tror jeg, at vi vil se analyseværktøjer som Cortana anvendt i mange flere sammenhænge, end vi kan forestille os i dag,” tilføjer han.

”Du får adgang til indsigt og proaktiv, kvalificeret beslutningsstøtte på tværs af en hvilken som helst del af virksomheden, både på gulvet og helt oppe på topledelsesniveau. Samtidig giver den her datadrevne indsigt i virksomheden dig endnu bedre muligheder for at identificere relevante KPI’er på tværs af virksomheden samtidig med, at du får en tværgående indsigt, som det ellers kan være nødvendigt at ringe til samtlige afdelingsledere og underdirektører for at få – og hvilken topleder har tid til det? Perspektiverne er med andre ord temmelig store,” siger Jan Christensen.

Kontakt os omkring Microsoft Cortana

Vil du høre mere om Microsoft Cortana, så kontakt os i dag.

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.