Fra dataøer til transformerende integrationer

Fra dataøer til transformerende integrationer

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.

P360.dk by Columbus

Columbus
Redaktionen
; 26.06.17    : 00:00

Men nogle medarbejdere har brug for at kunne analysere og evaluere forretningsinformation i en større kontekst – topchefer og ansatte, som opererer på et strategisk niveau. De må ofte sætte deres lid til rapporter, der trækker data ud fra forskellige kilder. Når virksomheden sørger for de rette værktøjer, kan medarbejderne selv trække rapporterne. Hvis ikke, bliver IT-afdelingen nødt til at hjælpe.

ERP-systemer har i mange organisationer erstattet adskillige, specialiserede softwareværktøjer og forbundet forretningsområder, som før opererede isoleret. Dog hersker der stadig en stærk opdeling mellem virksomhedens forskellige afdelinger. ERP er integreret med logistik, PLM (product lifecycle management) og andre systemer. Områder som HR, salg, marketing, lager, shipping, asset management og projektledelse bliver i høj grad stadig drevet separat. Men, det bliver hurtigt besværligt for medarbejdere at skulle tilegne sig adgang til to, eller flere, systemer og resultatet er, at forsinkelser og forstyrrelser mindsker produktiviteten. 

Hent vores gratis ebog "A strategic view of systems integrations"

Undgå at træffe de forkerte beslutninger

For det meste kan denne type ordning godt fungere for virksomheder. Men det kan sænke en virksomheds innovative og konkurrencemæssige momentum, når kun få medarbejdere har det komplette overblik over hele driften, og når data residerer på informationsøer, som mange ikke ved eksisterer. Topledere ved desuden ikke altid i hvilken grad deres rapporter trækker på data fra forskellige systemer. 

Det kan lede til fejlagtige strategiske beslutninger og upålidelig planlægning, som i sig selv udgør en risiko. Over tid kan selv små fejl og forsinkelser give langsommere processer og skade forhold til kunder og samarbejdspartnere. Hvis din virksomhed vil digitalisere jeres produkter og engagere sig i nogen form for digital forretningstransformation, vil begrænsede eller manglende integrationer forsinke jer.

Et strategisk blik på systemintegrationer

For at afhjælpe disse mangler, bliver virksomheder nødt til at integrere deres systemer og dermed sikre, at dataøerne forbindes til roller og processer på tværs af driften. Som med alle andre strategiske initiativer, bør denne være velplanlagt i tæt samarbejde mellem IT- og topledelse. Systemintegrationer er for vigtige og med for mange følgevirkninger til at IT-teamet bør håndtere det på egen hånd. Topledelsen skal også tage ejerskab. De bliver nødt til at prioritere og sætte mål for integrationen før de tekniske diskussioner finder sted.

Når du integrerer systemer, og lader informationer strømme derhen, hvor der er behov for dem, kan du accelerere processer og kommunikation og styrke planlægning og beslutningstagen på mange niveauer. Du gør klogest i at tage udgangspunkt i de ansattes udfordringer, og herefter prioritere de mulige integrationer som har størst indflydelse på dine kunder, så du i højere grad møder deres behov. 

Ønsker du rådgivning og inspiration til, hvordan du bedst integrerer dine systemer? Kontakt os allerede i dag.

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.