Digital disruption – Er det nu noget nyt nørderne har fundet på?

Digital disruption – Er det nu noget nyt nørderne har fundet på?

Nu gik det lige så godt. Virksomheden havde over årene fået positioneret sig i markedet, konkurrenternes strategier var kendte, kundernes behov var forudsigelige, og selvom der var hård konkurrence var der også en vis indforståethed for dynamikken blandt spillerne på markedet. Men så, pludselig ud af det blå, opstår der en ekstrem forstyrrelse på markedet – på nydansk kalder vi det disruption.

Thomas Honoré

Columbus
CEO
Tags: 
; 23.02.16    : 00:00
Disruption

Vi kender alle eksemplerne på disruption som Uber på taxamarkedet eller Mofibo på bogmarkedet. Men disruption er ikke et nyt fænomen, og flere brancher har i årenes løb været udsat for disruption, spørg bare typograferne eller rejsebureauerne – to brancher som stort set er uddøde i forhold til tidligere tiders storhed på trods af at folk rejser og læser som aldrig før.

Disruption rammer alle brancher, og før eller siden vil også din branche blive berørt. Selvom dit produkt eller ydelse hverken er moderne eller digtalt kan dine konkurrenter bruge de nye digitale muligheder til at finde på innovative måder at vinde markedsandele på eller at servicere kunderne anderledes. Disruption er således ofte båret af digital innovation, og i dag er der specielt tre områder, du skal holde øje med, når du skal finde ud af hvordan netop din virksomhed skal behandle disruption.

  1. Internettet er for længst rykket fra skrivebordet og ud i verden. Dit fjernsyn, køleskab, bil og snart også tøj har alle små computere indbygget, som er forbundet med internettet, så der går ikke mange år før køleskabet selv bestiller mælk og smør. Det skaber et hav af nye markedsmuligheder for virksomheder, der gerne vil tættere på kunderne. Som et eksempel har Mærsk sat internetforbundne computere i alle deres containere så de har bedre styr på placering og indhold i containerne.
     
  2. Vi har alle smartphones eller smartwatches, som konstant sladrer om hvad vi laver, hvor vi er og hvad vi køber, og så længe informationerne bliver brugt til at gøre vores liv lettere eller helbredet bedre accepterer vi fuldt ud denne nye virkelighed. Og ikke nok med det, så kender vores mobilenheder også til vores sociale vaner og relationer, såsom familie og venner. Det er jo ikke et tilfælde at Facebook foreslår dig at connecte med en deltager fra den cykeltur, som I begge deltog på i sidste uge.
     
  3. Vi benytter os i højere og højere grad af selvbetjeningsløsninger i vores hverdag, og det er helt naturligt at vi bruger tiden i flyet på at bestille dagligvarer eller ventetiden i toget på at checke den kommende rejse. Og vi gør det på teknologiske platforme eller cloud-løsninger, som et blevet så integrererede i vores hverdag at vi ikke engang opfatter det som teknologi længere. Tænk bare på hvor ofte du bruger søgemaskiner eller GPS i din hverdag.

De nye spillere på markedet anvender disse tre trends til at opfinde nye måder at tilgå markedet. Fælles for alt disruption er, at det altid er drevet af en ny måde at tænke kundeoplevelsen og ekstrem brugervenlighed på. Det var jo f.eks. ikke nyt at kunne overføre penge på sin mobiltelefon, men da Danske Bank gentænkte kunde – og brugeroplevelsen og introducerede Mobile Pay smadrede de deres konkurrenter.

Så disruption er bestemt ikke bare et nyt buzz-word, som nørderne i Silicon Valley har opfundet for at sælge gammel vin på nye flasker. Det er en strategisk trussel eller en kæmpe mulighed for virksomheden, alt efter om man vil være first-mover og komme i en angrebssituation eller om man er kommet på hælene af et disruption-tiltag fra en konkurrent.

Min anbefaling er, slutter Thomas Honoré, der er CEO hos Columbus A/S, at alle virksomheder skal forholde sig til, hvorledes den digitale disruption kommer til at påvirke virksomhedens strategi, og så beslutte, om virksomheden vil være jæger eller bytte.

Kontakt Columbus på 70 20 20 37 eller send en besked, hvis du ønsker at vide mere om disruption.
 

Seneste artikler

Hvor ofte har du stået ved en butiksdisk eller en skranke i en lufthavn, eller brugt dyrebar tid mens du ventede på din læge, sygeplejerske eller advokat – mens folk slog information op i forskellige...

Gi forecastingen bedre forutsetninger

Det har været forbeholdt spåkoner med farverige gevandter, kort og krystalkugler at udtale sig om fremtiden. Men ude i virksomhederne prøver vi jo alligevel, og ofte er værktøjet et Excel-ark, hvor...

I virksomheder har de fleste medarbejdere et klart overblik over deres egne arbejdsopgaver, og adgang til de systemer og informationer, de har brug for, for at kunne udføre dem.